Een Bid Manager – intern of extern?

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

In dit artikel geef ik een aantal voor- en nadelen rondom het extern inhuren van een Bid Manager. Omdat ik zelf beschikbaar ben als externe Bid Manager lijkt dit misschien gekleurd, maar dan weet u vast de weg te vinden om een discussie te starten.

Eerst maar de definitie van Bid Manager zoals ik die in dit artikel bedoel. Een Bid Manager is verantwoordelijk voor het uitbrengen van een kwalitatief hoogwaardige offerte binnen de overeengekomen randvoorwaarden. Deze offerte kan een antwoord zijn op een formele (Europese) #aanbesteding of een onderhandse #offerteaanvraag van een potentiële klant.

  • Mandaat

Heeft de Bid Manager voldoende #mandaat? Dit is belangrijk omdat de Bid Manager de bijdrage van alle deelnemers in het team moet kunnen “challengen”, het maakt daarbij niet uit of deze bijdrage geleverd is door de accountmanager, een sales manager of een algemeen directeur. Ik heb vaak gezien dat interne Bid Managers toch terughoudend zijn met het leveren van commentaar op mensen die in de rangorde van de organisatie hoger geplaatst zijn. Overigens geldt dit niet alleen voor het leveren van commentaar maar ook op de inzet van deelnemers en het stellen van prioriteiten.

  • Inzet

Inzet, of misschien duidelijker: “Commitment”. Een externe Bid Manager die op basis van “uurtje / factuurtje” werkt is hier wellicht in het nadeel ten opzichte van een interne (op de loonlijst) Bid Manager. Dit is echter eenvoudig gelijk te trekken. Vraag de beoogde externe Bid Manager eens naar zijn/haar idee om risico en succes te delen. Ik ken situaties waar de externe Bid Manager akkoord gaat met 50% van het dagtarief onder voorwaarde dat bij een gewonnen opdracht nog eens 100% van het dagtarief gefactureerd kan worden. Voor de inhurende organisatie dus meer zekerheid over de inzet en een aanzienlijk lager dagtarief.

  • Kennis

Heeft een externe Bid Manager wel hetzelfde kennisniveau als een interne? Waarschijnlijk niet, maar mijn stelling is dan “gelukkig niet”. Inhoudelijke kennis kan het goed functioneren van een Bid Manager behoorlijk in de weg zitten. De Bid Manager moet tenslotte de bijdrage van alle teamleden bevragen en commentariëren, maar dat wil niet zeggen dat de Bid Manager dan maar zijn eigen inhoudelijke idee in moet brengen. De Bid Manager moet vooral het proces begeleiden en zorgen dat het beste uit het team gehaald wordt.

  • Kosten

Inhuur van professionals lijkt al snel duurder dan het zelf opleiden van mensen. De vraag is dan wel of je een Bid Manager full time aan het werk kan houden. Vaak zien we dat het antwoorden van grootschalige offertes hollen of stilstaan is en mogelijk wordt een interne Bid Manager daardoor niet 100% aan het werk gehouden. Bij een externe Bid Manager betaalt u uiteraard alleen voor de periode waarin deze actief is. Als u dan ook nog een Bid Manager vindt die risico en succes wilt delen (zie kopje Inzet), dan denk ik dat een externe Bid Manager niet meer hoeft te kosten dan een interne.

Mogelijk ziet u nog andere voor of nadelen van het gebruik van een externe Bid Manager (#bidmanager). Laat uw reactie achter en laten we kijken of we hier een goede discussie over kunnen starten.

Meldt u aan!

Wilt u reageren op deze onderwerpen meldt u dan aan via de knop hieronder. U kunt dan zelf ook discussies starten en vragen stellen in het speciale Q&A bord. Help ons en andere geïnteresseerden de informatie op deze site verder te verbeteren.

Sign up!

If you would like to comment on these topics, please register with the button below. This also entitles you to start discussions and to ask questions in the Q&A board. Help us and other interested parties to improve the information on this site.

Use the Esc button to close this popup.