Holiday thoughts on bid management

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Bent u ook aan het genieten van een welverdiende vakantie? En gaan uw gedachte tijdens die vakantie wel eens uit naar uw werk? Bijvoorbeeld de vraag: hoe gaan we aanbestedingen / offerte aanvragen en RfP’s nog beter beantwoorden zodat de win kans omhoog gaat? Mogelijk helpt dit artikel uw gedachte op gang te brengen en een beetje te stroomlijnen.

Om te weten of veranderingen die u door gaat voeren een positief effect hebben op de win rate, moet u wel meten wat uw win rate is. Als we dan toch aan het meten zijn, laten we ons dan ook de volgende vragen voorhouden.

  • Bij hoeveel aanbiedingen werd uw aanbieding niet als winnaar geselecteerd
  • Wat waren de gemaakte kosten van die aanbiedingen
  • Wat was het effect op uw bedrijfsresultaat geweest als 10% van de niet gewonnen aanbiedingen wel gewonnen waren
  • Bij hoeveel aanbiedingen had u eigenlijk beter een no-bid beslissing kunnen nemen, dus helemaal niet aanbieden
  • Hoeveel van de niet gewonnen aanbiedingen zijn verloren op ”kwaliteit” (eigenlijk alles niet verloren op prijs)
  • Bij hoeveel daarvan had u een hogere kwaliteit kunnen leveren als u meer tijd gehad had voor het maken van de aanbieding

Heeft u niet alle antwoorden op alle vragen? Geen nood: dan heeft u een mooie doelstelling voor na de vakantie om deze belangrijke gegevens over uw aanbiedingen bij te gaan houden. Als u de antwoorden wel hebt, ziet u mogelijk een relatie ontstaan. Bijvoorbeeld: hoe meer tijd ik kan besteden aan een aanbieding, hoe hoger de kwaliteit en hoe hoger de kans een winnende aanbieding in te leveren.

Dan moeten we na de vakantie eens praten. Met behulp van de door ons doorontwikkelde en geteste processen en hulpmiddelen kunnen wij u helpen uw win kans te vergroten. Door strak te plannen en te sturen in de beginfase van het schrijven van de aanbieding houden we meer tijd over in de kritische eindfase. Deze tijd gebruiken we vervolgens voor het stellen van een aantal kritische vragen, zoals:

  • Zijn alle antwoorden echt antwoord op de gestelde vraag
  • Is dit het best mogelijke antwoord
  • Past ieder antwoord in de rode draad die u heeft bepaald voor deze aanbieding

Hiermee verhogen wij de kwaliteit van uw aanbieding en daarmee uw win kans.

Maar nu eerst: prettige vakantie en wellicht tot later.

The post Holiday thoughts on bid management appeared first on BABid Management by Bas de Bruin.